Emu#dreamsForum | Download | RSS | CHAT ROOM | IRC | ADD NEWS | last 7 days | last 31 days | MUZEUM
Wybierz system:  
Wybierz rok:  

3DO


[1993, USA]

FOTO


HISTORIA

W 1991 roku Trip Hawkins, tw├│rca znanej firmy programistycznej Electronic Arts za┼éo┼╝y┼é firm─Ö 3DO Company z zamiarem opracowania interaktywnego, domowego systemu rozrywki, kt├│rego centralnym elementem mia┼é by─ç odtwarzacz CD nowej generacji. Odtwarzacz ten mai┼é pracowa─ç w nowym, multimedialnym standardzie, kt├│ry mia┼é znale┼║─ç szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach pocz─ůwszy od rozrywki przez edukacje na przetwarzaniu danych komputerowych sko┼äczywszy. Urz─ůdzenie stanowi─ůce centralny element w zale┼╝no┼Ťci od jego wykorzystania mog┼éoby pe┼éni─ç funkcj─Ö konsoli do gier, elektronicznej ksi─ů┼╝ki, odtwarzacza audio i wideo oraz archiwum danych komputerowych. Ambicj─ů tw├│rc├│w by┼éo aby system ten by┼é wykorzystywany przez ca┼éa rodzin─Ö.

Aby zrealizowa─ç ambitne plany Hawkins nawi─ůza┼é bliskie kontakty z wieloma gigantami ┼Ťwiata rozrywki, przemys┼éu elektronicznego i telekomunikacji takimi jak Time Warner, Paramount, Warner Bros., AT&T, MCA, Matsushita, GTE. Wsp├│┼épraca z wy┼╝ej wymienionymi firmami otwiera┼éa bramy do olbrzymich zasob├│w filmowych, umo┼╝liwia┼éa dost─Öp do najwi─Ökszych sieci telewizji kablowych i sieci telekomunikacyjnych w USA. Jednoczenie oko┼éo 200 firm programistycznych zadeklarowa┼éo ch─Ö─ç wsp├│┼épracy nad tworzeniem oprogramowania z kt├│rych najbardziej znane to Electronic Arts, Origin, Virgin Games, Dynamix, Konami, Capcom, Interplay, Crystal Dynamics, Psygnosis i Microprose.

Opracowanie projektu powierzono grupie ludzi tworz─ůcej firm─Ö New Technologies Group, kt├│r─ů wykupi┼éa 3DO Company. Na jej czele stali Dave Needle i RJ Mical wcze┼Ťniej pracuj─ůcy przy tworzeniu komputera Amiga i przeno┼Ťnej konsoli ATARI LYNXA. Po raz pierwszy prototyp nowej konsoli zosta┼é zaprezentowany w 1993 roku w Chicago na Electronic Entertainment Show. Firma 3DO po opracowaniu swojego systemu nigdy nie zaj─Ö┼éa si─Ö jego produkcj─ů co by┼éo od pocz─ůtku planowane. Zyski czerpa┼éa ze sprzeda┼╝y licencji takim firmom jak Panasonic, Goldstar, Sanyo, Samsung, T&T, Toshiba i Creative Labs lecz tylko cz─Ö┼Ť─ç z nich wprowadzi┼éa do sprzeda┼╝y gotowe urz─ůdzenia. Debiut odby┼é si─Ö w 1994 roku lecz mimo nowatorskiej koncepcji system nie znalaz┼é szerszego grona nabywc├│w g┼é├│wnie za spraw─ů astronomicznej ceny ustalonej na poziomie ok. $700. Ostatecznie ca┼ée przedsi─Öwzi─Öcie zako┼äczy┼éo si─Ö fiaskiem. W kwietniu 1997 roku 3DO sprzeda┼éo wszelkie prawa firmie Samsung Electronics za cen─Ö $20 mln. U podstaw pora┼╝ki doskonale zapowiadaj─ůcego si─Ö elektronicznego systemu rozrywki bezsprzecznie le┼╝a┼éa z┼éa polityka cenowa producent├│w. Niestety firma 3DO posiadaj─ůca pe┼én─ů kontrol─Ö nad rozwi─ůzaniami konstrukcyjnymi, niemal nie mia┼éa wp┼éywu na dystrybucj─Ö i marketing.

DANE TECHNICZNE


PROCESOR: Advanced RISC Machines ARM60 / 12,5 MHz (trzydziestodwubitowy procesor RISC); Uk┼éady wspomagaj─ůce: 2x Video Co-Processor / 25 MHz (grafika), uk┼éad Digital Signal Processor (szesnastobitowy DSP – d┼║wi─Ök) / 25 MHz, Koprocesor matematyczny
PAMI╩Ă: 2MB DRAM, 1 MB VRAM (Video RAM), 1 MB ROM
GRAFIKA: 640x480 pikseli, 16,7 mlm. kolor├│w, sprz─Ötowe wspomaganie grafiki (skalowanie, rotacja, mapowanie i kompresja tekstur, cieniowanie i przezroczysto┼Ť─ç);
DČWI╩K: stereofoniczny, Dolby Surround, 16 bitowy, pr├│bkowanie 44,1 kHz
INNE: wbudowany CD-ROM podw├│jnej pr─Ödko┼Ťci, wielozadaniowy trzydziestodwubitowy system operacyjny

^top

Credits: Korekta tekstu i uzupe│nienie materia│u w muzeum - Rekin.

Je┐eli pamiŕtacie autorˇw, ktˇrzy pracowali nad muzeum to napiszcie do powerzx'a.

www.emudreams.pl (c) 1996 - 2016. All Rights Reserved